1. Generelt

  • Alle tilbud, salg og leveranser fra NOSO Hydraulics AS (heretter «NOSO» eller «selger») reguleres av disse salgs- og leveringsbetingelsene med mindre annet er uttrykkelig og skriftlig avtalt.

  • Kjøpers egne generelle eller spesielle kjøpsbetingelser får ikke anvendelse med mindre NOSO skriftlig har akseptert disse.

  • Disse salgs- og leveringsbetingelsene gjelder både for standardvarer og spesiallagde varer. Der det følger særskilt regulering for spesiallagde varer går disse foran de generelle bestemmelsene i denne avtalen. Med spesiallagde varer menes varer som normalt ikke er lagervare, er laget på tegning/spesifikasjon fra kunde, eller på annen måte er vanskelig omsettelig for selger til andre kunder.

  • Kjøper anses ved sin bestilling å ha akseptert disse betingelsene samt betingelser i eventuelle tilbud.

2. Avtaleinngåelse

  • Enhver avgitt bestilling er juridisk bindende for kjøper. NOSO mottar bestillinger både muntlig og skriftlig. NOSO vil sende ordrebekreftelse på både muntlige og skriftlige bestillinger.

  • Alle tilbud har en gyldighetsperiode på 30 dager. Etter dette kan NOSO trekke tilbudet, gjøre endringer eller forlenge tilbudet.

  • Bestillinger er først akseptert og bindende for selger når kjøper har mottatt ordrebekreftelse.

  • Ved kjøp direkte hos selger i selgers lokaler er avtalen bindende umiddelbart ved handelen. Kjøper er gjort kjent med herværende betingelser ved oppslag samt ved bekjentgjørelse på selgers nettsted. Betingelsene gjelder også i slike tilfeller så langt de passer.

3. Ordrebekreftelse

  • Kunden plikter å sjekke ordrebekreftelsen mht. dimensjoner, antall, mm. med en gang denne mottas.

  • Eventuelle innsigelser/endringer må gjøres skriftlig og senest innen utgangen av neste virkedag etter at ordrebekreftelsen er mottatt eller senest ved varens levering ved butikksalg. Selger kan kreve økonomisk kompensasjon (kostnadsdekning ev prisendringer) og forlengelse av leveringstiden ved endringer som kan få betydning for total pris og/eller leveringstid. Selger må innen rimelig tid gjøre kjøper oppmerksom på eventuelle slike endringer i pris, ekstra kostnader og ny leveringstid.

4. Pris- og betalingsbetingelser

  • Priser oppgis eksklusiv merverdiavgift. Priser gjelder ikke transport eller arbeid såfremt dette ikke er inntatt i tilbudet og/eller ordrebekreftelsen.

  • Fakturagebyr på kr 45,- faktureres på alle ordre over kr 1.000,- dog begrenset til de tilfeller faktura sendes pr brev.

  • Ved endringer i valuta, råvarepriser eller andre utforutsatte hendelser som har innvirkning på prisene i tilbudet, forbeholder selger seg retten til å justere prisene.

  • Dersom pris ikke er avtalt på forhold, bestemmes den av NOSO sin enhver tid gjeldende prisliste/normalpris.

  • Avtalte betalingsbetingelser fremgår av tilbud og ordrebekreftelse. Beløpet skal være på selgers kontoen den angitte dag for at betingelsene skal være oppfylt.

  • Ved forsinket betaling har selger krav på den til enhver tid gjeldende alminnelige forsinkelsesrente beregnet fra forfallsdato.

  • Kjøper har ikke rett til å foreta motregning i kjøpesummen med eventuelle andre krav mot selger.

  • Eventuelle mangler ved leveransen gir kjøper kun rett til å tilbakeholde beløp som gjelder det produkt som har mangel/feil. Resterende skal betales ved forfall. Kjøper kan kun tilbakeholde et beløp som står i rimelig forhold til den eventuelle mangel/feil.

  • Om kjøper ikke overholder avtalte betingelser, blir insolvent, eller at selskapets kredittverdighet endres, har selger rett til å erkjenne samtlige utestående fordringer forfalt. Om selger finner det nødvendig kan det kreves forskudd eller sikkerhetsstillelse for leveranser.

  • Selger har salgspant i de leverte varer inntil kjøpesummen med tillegg av renter og omkostninger er betalt fullt ut, jf. panteloven § 3-14, jf. § 3-22.

5. Forsendelse

  • All transport og forsendelse organiseres av selger på kjøpers bekostning med mindre annet er avtalt. Kjøper er forpliktet til å forsikre salgsgjenstanden under transport fra selger eller selgers underleverandør.

  • Levering anses skjedd når varen er levert til transportør.

6. Leveringstid og forsinkelse

  • Avtalt leveringstid er angitt i ordrebekreftelsen. Leveringstid er forsendelsetidspunktet fra enten selger eller leverandør/produsent.

  • Forsinkelser skal varsles av selger så snart forholdet er avdekket.

  • Kjøper kan kun heve kjøpet dersom forsinkelsen er vesentlig.

  • Dersom forsinkelsen gjelder spesiallagde varer, ikke lagerførte varer eller varer som av en annen grunn ikke er lett omsettelig for selger, kan kjøper bare heve avtalen dersom hans formål med kjøpet blir vesentlig forfeilet, som følge av forsinkelsen.

7. Erstatning ved forsinkelse

  • Erstatning ved forsinkelse forutsetter at partene har avtalt en fast leveringstid for leveransen. Forsinkelse foreligger når leveringstid ligger utenfor det tidsvindu som er angitt i ordrebekreftelsen.

  • Selger er kun ansvarlig for erstatning av kjøpers direkte tap. Indirekte tap vil ikke kunne kreves erstattes. Med direkte tap forstås kun nødvendige og dokumenterte merutgifter som kjøperen blir påført som følge av forsinkelsen. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsatt som en mulig følge av forsinkelsen.

  • Erstatningsplikt etter punktet over bortfaller så langt selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindringer utenfor hans kontroll som han ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden, eller å unngå eller overvinne følgende av.

  • Erstatning kan uansett ikke overstige 2 % av fakturaverdi pr. påbegynt uke, og kan maksimalt beløpe seg til 10 % av total fakturaverdi.

  • Skriftlig krav om erstatning må være varslet uten unødig opphold.

8. Kontroll av leveranse ved mottakelse

  • Pakkseddel skal følge varene. Kjøper skal ved mottakelsen hos kjøper kontrollere varen mot pakkseddel og forøvrig undersøke varen forsvarlig, alt etter varens art og leveranse.

  • Dersom varen pga. emballasjens art eller annen årsak ikke kan undersøkes fullt ut ved mottakelsen, skal dette gjøres innen 5 virkedager med mindre annet er skriftlig avtalt.

9. Mangel

  • Det foreligger en mangel dersom varen ikke er i samsvar med avtalen.

  • Selger har ikke ansvar for at produktet kan benyttes slik kjøper forutsetter. Selger fraskriver seg derfor alt ansvar for eventuelle følgeskader, med mindre selger er bedt om å vurdere produktets egnethet ut i fra oppgitte tekniske spesifikasjoner.

  • Er varen tilvirket etter kjøpers spesifikasjoner, eller noen som handler på vegne av kjøper, bærer kjøper risikoen for varens anvendelighet.

  • En forutsetning for selgers mangelsansvar er at varen er montert, installert, testet, satt i drift, brukt og vedlikeholdt etter gjeldende forskrifter og selgers/produsentens anvisning.

  • Lider den leverte varen av en mangel kan kjøper kreve omkostningsfri omlevering/utbedring av varen fra selger. Kravet må fremsettes skriftlig.

  • Unnlater selger innen rimelig tid å foreta omlevering/utbedring som kjøper har krav på, eller selger ikke ønsker å foreta ytterligere forsøk på utbedring, har kjøper rett til selv å avhjelpe mangelen på selgers bekostning eller kreve prisavslag. Ethvert ansvar etter dette punkt må begrenses oppad til gjenskaffelseskostnad for selger.

  • Før kjøper selv avhjelper mangelen skal selger gis rimelig tid til å besiktige varen og bli enig med kjøper om formen og omfanget for utbedring av denne.

  • Hvis mangelen er vesentlig kan kjøper heve kjøpet.

  • Alle kostnader ved besiktigelse som konkluderer med ikke berettigelse, blir belastet kjøper

10. Erstatning ved mangel

  • Selger er kun ansvarlig for erstatning av kjøpers direkte tap. Indirekte tap vil ikke kunne kreves erstattes. Med direkte tap forstås kun nødvendige og dokumenterte merutgifter som kjøperen er påført som følge av mangelen. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsatt som en mulig følge av mangelen.

  • Erstatningsplikt etter punktet over bortfaller så lagt selgeren godtgjør at mangelens bakgrunn skyldes hindringer utenfor hans kontroll som han ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden, eller å unngå eller overvinne følgende av.

  • Samlet maksimal erstatning er uansett oppad begrenset til de mangelfulle produkters kostnad.

  • Skriftlig krav om erstatning må være varslet uten unødig opphold.

11. Reklamasjon

  • Det skal reklameres uten unødig opphold etter mangelen ble eller burde ha vært oppdaget. Reklamasjoner skal gjøres skriftlig og skal inneholde oppgave og beskrivelse over mangelens art og omfang.

  • Reklamerer ikke kjøper som bestemt i forrige punkt til tross for at kjøper har oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen, taper kjøper retten til å påberope seg mangelen.

12. Avbestilling og retur

  • Med avbestilling menes kansellering av ordre som skjer etter at kjøper har mottatt ordrebekreftelse.

  • Med retur menes at kjøper etter mottakelse sender varen tilbake. All retur må avtales på forhånd med selger, og kjøper er selv ansvarlig for å organisere og påkoste frakt

  • Ved avbestilling eller retur av standardvarer faktureres kjøper med 20 % av kjøpesummen. Dette forutsetter at de returnerte varene er ubeskadigede, og i original forpakning.

  • Spesiallagde varer, ferdigproduserte varer, ikke lagerførte varer eller varer som av annen grunn ikke er lett omsettelig for selger blir fakturert fullt ut ved eventuell avbestilling/retur.

13. Leveringsforhindinger, force majeure

  • NOSO har rett til å heve avtalen eller kreve leveringstiden utsatt uten enhver form for erstatningsrettslig ansvar dersom det oppstår forhold utenfor NOSO sin kontroll som hindrer eller i urimelig grad vanskeliggjør NOSO sin oppfyllelse av avtalte forpliktelser.

  • Dette gjelder bl.a. forhold som etter norsk rett anses som force majeure, f.eks. ved krig, terror, ekstraordinære værforhold, offentlige påbud og forbud, streik, lockout og overenskomstbestemmelser mv.

14. Tvister

  • Enhver tvist mellom kjøper og NOSO knyttet til innholdet i disse salgs- og leveringsbetingelser, herunder avtaler inngått i tilknytning til dem, skal forsøkes løst ved forhandlinger. Dersom partene ikke kommer til enighet senest innen en måned skal tvisten henvises til ordinær domstolsbehandling.

  • Eventuelle tvister skal avgjøres etter norsk rett med Bergen tingrett som avtalt verneting.